Outreach deel 1: Nepal!!!

25 januari 2013 - Kathmandu, Nepal

Hallo iedereen!

Het is alweer een hele tijd geleden dat we een blog geschreven hebben en in die tijd is er heel veel gebeurd en hebben we heel veel gebeurd en hebben we heel veel gedaan. Dus we zullen proberen zoveel mogelijk te vertellen.

1 Januari kwamen we rond 1 uur in de middag aan in Kathmandu, ontzettend moe na een gebroken nacht op het vliegveld van Mumbay, waar we probeerden te slapen op wat stoelen waar volgens mij( Mathilde ) vlooien in zaten, want ik werd overal gebeten.
We hebben een paar nachten door doorgbracht in een guesthouse en die tijd hebben we gebruikt om ons voor te bereiden op de trek door de Chitwanghills.

Zaterdag middag 5 januari rond 12 uur gooiden we onze backpacks op een bus( ja ze lagen en ja hetis een wonder dat ze er nog steeds allemaal op lagen aan het einde van de rit ) ik was blij dat ik niet voorin zat en het verkeer aan zag komen. toen  we dachtenb dat dat het ergste was geweest, stapten we over in een pickup ( foto's komen nog ) met 40 mensen en onze backpacks en reden we het meest hobbelende boerenpad op die ik ooit had gezien, de heuvels in. Iedereen lag, zat,stond en hing boven op elkaar voor 1,5 uur duikend voor loshangende electriciteitskabelsen soms "holding on for dear life" als we weer een scherpe bocht maakten en we half boven een klif hingen.

Rond een uur of 7 kwamen we aan in het eerste dorpje, Bidang.
Daar zijn we 4 nachten gebleven en hebben daar 1 dag lesgegeven in de school. We gaven daar lessen als engels, wiskunde, kleuterklas, scheikunde en nog veel meer. Dit was best wel een uitdaging aangezien we geen vertalers hadden en we geen boeken hadden om uit les tegeven of boeken hadden in het nepalees en we het dus niet konden lezen.

Ik heb 2 uur lang de kleuterklas lesgegeven wat best lastig was met de taalbariere en de erg verlegen kinderen en engelse les aan groep 6.
Frank heeft wiskunde gegeven aan 13 jaar oude kids en sociale geschiedenis, wat ook niet de makkelijkste vakken zijn.

Verder zijn we 2 dagen de heuvels (voor ons nederlanders bergen) in getrokken naar dorpjes en zijn van huisnaar huis gegaan om het evangelie te vertellen en te bidden voor zieken.
Dit hebben we ook elke dag gedaan ook tijdens het trekken van dorp naar dorp. Bij elk huis dat we tegenkwamen hebben we het evangelie verteld en getuigenissen gedeeld, gebeden voor zieken en oogtesten gedaan slechtziende en brillen en zonnebrillen uitgedeeld.

De statistieken van Nepal tot nu toe zijn:
Gebeden voor: 82
Genezingen:    10
Evangelie gedeeld: 953
mercy ministry: 35
Bekeringen: 77
Bijbels/traktaten: 225

We hebben het evangelie gedeeld met een hoop mensen die nog nooit van Jezus gehoord  hadden, sommige families bedankten ons zelfs voor het vertellen over Jezus.
We hebben genezingen gezien van mensen die weer konden horen, pijnlijke schouders ruggen en nog veel meer.

Daarnaast hebben we drama's kunnen doen is scholen en daar ook het evangelie en getuigenissen kunnnen delen.

Het trekken was best wel zwaar. Vooral voor alle zieken in het team. het was voornamelijk diaree, overgeven en we hebben net uitgevonden dat 1 van de meiden die al vanaf kerst ziek is de waterpokken heeft. Ik had vooral last van mijn knieen, heuvel op en af.
We hebben 4 dagen achter elkaar gelopen van dorpje naar dorp.
Frank is gelukkig maar 1 dag ziek geweest ( overgeven en koorts)
De meeste nachten hebben Frank en ik doorgebracht in huisjes van de mensen. We hebben ondervonden dat de bedden en huizen niet gemaakt zijn op mensen veel langer dan 1.50m. Vaak hebben we ook geslapen op de grond in de woonkamer waar je aangestaard word door het hele gezin en je wakker gemaakt wordt door geiten, kippen en varkens die de kamer binnen rennen.
De weggetjes waar we over liepen waren niet veel meer dan hele smalle geitenpaadjes vlak langs de afgrond, meestal stijl omhoog of stijl omlaag.
Een week voordat we terug gingen naar Kathmandu bleven we 1 nacht in een hotel, waar we onze eerste echte douche konden nemen van 2013.
De volgende ochtend zijn we op olifantensafari geweest en in de middag mochten we de olifant van het hotel een bad geven, wat eindigde in een soort rodeo. Het was geweldig!
Daarna zijn we naar de medechuoor gegaan en hebben daar ongeveer 5 dagen doorgebracht en hebben daar een kerk gebouwd, drama's gedaan en rondgehangen met de kinderen. Het was een geweldige tijd.

Nu zijn we weer terug in Kathmandu en vertrekken maandagmiddag met de bus naar Darjeeling, India.

Waarschijnlijk hebben we meer toegang tot internet daar. We houden jullie op de hoogte.

Heel veel liefs,

Frank en Mathilde

1. Ingrid:
    25 januari 2013
    Ha mooie mensen!
    Wat super fijn om weer een bericht van jullie te lezen! Goed om te lezen dat jullie het wel maken en dat jullie daar zulke mooie dingen doen in Zijn naam!
    Keep it up! Geniet van de paar rust dagen en alvast weer heel veel succes, plezier, wijsheid en Gods zegen gewenst voor de tijd in India!! xx. liefs en knuffel
  2. Arieta:
    26 januari 2013
    Hé hoi,

Fijn weer wat te horen want net toen het wel héél spannend werd, werd het stil... Wat een prachtige en bijzondere reis maken jullie!! En erg leuk dat we hier mee kunnen genieten van jullie belevenissen en soms denken: fijn dat ik hier zit ;-) Ik gruwel al als ik beelden van wegen en het verkeer in dat soort landen zie, laat staan zelf in/op zo'n auto te zitten en in de afgrond te kijken...

Goede reis en fijne tijd in India gewenst!

Hartelijke groet van André & Arieta
  3. Corrie Verhoef:
    26 januari 2013
    Heel fijn om iets van jullie te horen en gelukkig zijn jullie niet lang ziek geweest, nu ik heb voor de 2de keer overgeven en diaree gehad en je verliest zoveel energie daardoor. Gelukkig gaat het nu al wat beter met me. Heel veel wijsheid in Indie gewenst en Gods Rijke Zegen bij alles wat jullie doen. liefdevolle groet van Corrie Verhoef